NL - FR

Schenk jezelf een portie frisse lucht voor de feestdagen!

Trek je warmste jas aan, pak je wanten en je muts en ga een frisse neus halen!

Dat doet deugd en geeft nieuwe kracht, maar de lucht is niet altijd even schoon...

Ons land heeft niet zo’n goede reputatie als het gaat om de lucht die we inademen. Dat komt onder andere door het veel te hoge aantal auto’s in een dichtbevolkt klein land. Onze kinderen zijn daar de eerste slachtoffers van, omdat zij heel gevoelig zijn voor luchtvervuiling.

90%

Bijna 90% van de stedelingen is blootgesteld aan een vervuiling die hoger ligt dan de grenzen die zijn vastgelegd door de WHO.

2300

In België tellen we elk jaar 2300 vroegtijdige overlijdens die worden veroorzaakt door stikstofdioxide, een vervuilende stof die vrijkomt bij de verbranding van fossiele brandstoffen (in de eerste plaats in dieselauto’s).

2%

De WHO verwacht een stijging van het aantal ziekenhuisopnames met 2% door ademhalingsproblemen als gevolg van de luchtvervuiling.

Is het nog mogelijk om in België gezondere lucht te vinden?

Map

Wees gerust, het kan nog! Ons land telt nog plaatsen met een goede luchtkwaliteit. Voor de andere zoeken wij naar oplossingen om ons milieu weer gezond te maken, zodat we ook gezondere lucht kunnen inademen*.

Help ons! Met een gift steun je onze campagne voor gezondere lucht en krijg je bovendien 5 routebeschrijvingen van de mooiste wandelingen in België waar je gezondere en verse lucht kunt inademen.

En dan hoef je alleen nog maar naar buiten te gaan voor een prachtige wandeling in de frisse lucht.

Doe een gift en ga op wandeling in de zuiverste plekken in ons land!

Prettige feestdagen!

* Om dit probleem bekend te maken, meet Greenpeace momenteel de luchtkwaliteit in meer dan 250 basisscholen, verspreid over heel België. Die grootschalige meetcampagne, op de plaats waar kinderen een groot deel van hun tijd doorbrengen, is een primeur. De resultaten van de metingen zullen in maart bekend zijn.